Pod koniec ubiegłego roku Powiatowi
Olkuskiemu wspólnie z Gminą Bukowno udało się pozyskać rekordowe w
historii dofinansowanie na inwestycję drogową w wysokości 98 mln zł w
ramach V edycji Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych Polski Ład,
która adresowana była do tych samorządów, które na swoim obszarze
rozwijają strefy przemysłowe.
Wniosek
złożony przez Powiat Olkuski we współpracy z Miastem Bukowno dotyczył
wówczas budowy nowej drogi łączącej Strefę Przemysłową Miasta Bukowno z
układem komunikacyjnym Jaworzna. Projekt ten zakładał kolejno:
-
odcinek I - przebudowę ulicy Bukowskiej (drogi powiatowej DP 1061K Bukowno-Jaworzno) wraz z budową wzdłuż niej wydzielonej ścieżki pieszo-rowerowej;
-
odcinek II - budowę bezkolizyjnego połączenia ulicy Bukowskiej z ulicą Nową (tunel pod torami);
-
odcinek III - budowę nowej drogi – zachodniej obwodnicy Bukowna – od skrzyżowania ulic Nowej i Puza do ulicy Kolejowej w okolicach SAG;
-
odcinek IV – przebudowę fragmentu ulicy Kolejowej od SAG do ronda w Bolesławiu, aby dalej ruch do drogi krajowej DK94 mógł być prowadzony nowo wybudowaną obwodnicą Bolesławia.
Dla
takiego zakresu zadania Powiat zlecił opracowanie Programu
Funkcjonalno-Użytkowego (PFU), który będzie dokumentem niezbędnym do
ogłoszenia kolejnego przetargu - tym razem już na realizację budowy dróg
w formule "
zaprojektuj i wybuduj". Współfinansowane przez
Gminę Bukowno PFU posłuży do opisu przedmiotu zamówienia, ustalenia
planowanych kosztów prac projektowych i robót budowlanych, przygotowania
oferty – szczególnie w zakresie obliczenia ceny oferty oraz wykonania
prac projektowych dla całego zadania inwestycyjnego. Zadanie to zlecono
warszawskiej firmie VIVALO Sp. z o.o.
Niestety,
od końca ubiegłego roku wydarzyło się bardzo wiele, szczególnie z
kontekście pojawiających się w okolicznym terenie licznych zapadlisk
związanych z likwidacją kopalni „Olkusz-Pomorzany”. Dla naszego projektu
szczególnie istotne stało się zamknięcie obwodnicy Bolesławia z powodu
powstawania zapadlisk w bezpośrednim sąsiedztwie tej drogi. Taka
sytuacja spowodowała, że koncepcja prowadzenia docelowo ruchu
ciężarowego do drogi krajowej DK94 poprzez obwodnicę Bolesławia musiała
stanąć pod dużym znakiem zapytania. Dlatego też władze Bukowna w
kwietniu br. wystąpiły po raz pierwszy do Powiatu o zmianę przebiegu
planowanej drogi. Pierwsze rozmowy w tej sprawie nie doprowadziły jednak
do porozumienia z Powiatem.
Życie
miało jednak w tej sprawie swój własny scenariusz. W maju br. doszło
bowiem do kolejnego przykrego wydarzenia, które ostatecznie wpłynęło na
zmianę podejścia Powiatu – tym razem doszło do zapadnięcia się już nie
okolic obwodnicy Bolesławia, ale samego korpusu drogi i jej nawierzchni
asfaltowej.
Dodatkowo
do Powiatu Olkuskiego wpłynęło oficjalne pismo od Zakładów
Górniczo-Hutniczych „Bolesław” informujące, że przebieg części odcinka
III planowanej drogi (w okolicach Tłukienki) oraz odcinka IV prowadzi po
terenach, na których (według wiedzy ZGH Bolesław) istnieje
prawdopodobieństwo wystąpienia nieciągłości terenowych, spowodowanych
tzw. górnictwem historycznym.
Obie
te okoliczności umożliwiły powrót do rozmów Gminy z Powiatem, podczas
których uzgodniono, że jednak dojdzie do zmiany przebiegu trasy w taki
sposób, aby ominąć te tereny, na których istnieje większe ryzyko
wystąpienia nieciągłości terenowych.
Niezmieniony
został więc zakres zadania dotyczący odcinków I i II, natomiast
zrezygnowano z remontu odcinka IV, a trasę odcinka III zmodyfikowano w
taki sposób, że patrząc od strony ulicy Nowej droga ta - po minięciu
cmentarza komunalnego - nie będzie już skręcać w prawo w kierunku
Tłukienki, a będzie nadal biec prosto (równolegle do ulicy Wodącej) w
stronę Strefy Aktywności Gospodarczej, aby ostatecznie połączyć się z
nią od strony zachodniej.
Konieczność zmiany inwestycji.
Taka
zmiana – ze względu na uzyskaną dotację z Banku Gospodarstwa Krajowego –
wymagała jednak wniosku do Prezesa Rady Ministrów o zgodę na zmianę
nazwy i zakresu inwestycji objętej dofinansowaniem.
25
lipca br. Powiat Olkuski wystąpił z odpowiednim wnioskiem do BGK, który
bardzo szybko uzyskał niezbędną akceptację Prezesa Rady Ministrów. Aby
wprowadzić odpowiednie zmiany do PFU należało wpierw w budżetach Gminy i
Powiatu zabezpieczyć środki na dodatkowe zlecenie dla firmy VIVALO, aby
uwzględnić w PFU uzgodnione wspólnie zmiany. Sesje Rady Miejskiej w
Bukownie oraz Rady Powiatu w Olkuszu, na których wprowadzono odpowiednie
zmiany budżetowe odbyły się z końcem sierpnia. Nic nie stoi już na
przeszkodzie, aby zlecona została dokumentacja PFU, która posłuży
jesienią do ogłoszenia przetargu na realizację tej inwestycji w trybie "
zaprojektuj i wybuduj.
- Uzyskanie
tak ogromnego dofinansowania na remont powiatowej drogi z Bukowna do
Jaworzna i budowę zachodniej obwodnicy Bukowna jest jednym z naszych
największych osiągnięć obecnej kadencji. Trzeba mieć świadomość, że
Powiat Olkuski nie byłby w stanie samodzielnie sfinansować remontu 7,5
km odcinka tej drogi, a jej aktualny stan tej bezwzględnie wymaga
radykalnej naprawy. Dodatkowo powstała możliwość wybudowania tak bardzo
potrzebnej ścieżki rowerowej do Jaworzna oraz tunelu po torami i
obwodnicy dla ulic Puza, Sławkowskiej i Wodącej. Dlatego od początku
staramy się wspólnie z Powiatem, aby jak najlepiej przygotować tę
niezwykle ważną inwestycję. Mamy nadzieję, że jeszcze jesienią poznamy
wyłonionego przez Powiat Olkuski wykonawcę inwestycji
– mówi zastępca burmistrza, Marcin Cockiewicz.
Artykuł pochodzi z "Głosu Bukowna"