Od 30 grudnia 2023 r. administracja publiczna w Polsce zacznie stosować e-doręczenia, które zastąpią m.in. listy polecone w korespondencji z urzędami. Urząd Miejski w Bukownie aktywował już swoją skrzynkę e-doręczeń.
e-Doręczenia
to usługa, która umożliwia wysyłkę, odbiór i przechowywanie
korespondencji online. Od zwykłej poczty elektronicznej różni się tym,
że jest to tak zwana usługa zaufania, a więc gwarantuje bezpieczeństwo i
pewność skutków prawnych. Wiadomość wysłana z adresu do e-Doręczeń ma
taki skutek prawny jak list polecony za potwierdzeniem odbioru. Od 30
grudnia 2023 r. podmioty publiczne będą zobowiązane komunikować się
poprzez usługę e-Doręczeń z adresatami posiadającymi aktywny adres do
doręczeń elektronicznych (ADE).
Doręczanie
pism drogą elektroniczną staje się nie tylko preferowaną, ale również
podstawową i w większości przypadków obowiązkową formą komunikacji
podmiotów publicznych w rozumieniu ustawy o doręczeniach
elektronicznych. Wejście w życie ustawy i wdrożenie odpowiednich
rozwiązań technicznych do świadczenia usług definiuje na nowo zasady
wymiany korespondencji elektronicznej pomiędzy podmiotami publicznymi,
jak również niepublicznymi oraz z osobami fizycznymi.
Nowe
rozwiązania techniczne zastąpią list polecony za potwierdzeniem
odbioru. W przypadku posiadania adresu do doręczeń elektronicznych przez
adresata pisma, domyślną formą komunikacji z podmiotem publicznym
będzie wymiana korespondencji za pomocą publicznej usługi rejestrowanego
doręczenia elektronicznego. W konsekwencji wymiana korespondencji w
ramach nowych usług pozwoli załatwiać sprawy urzędowe drogą
elektroniczną, w sposób zapewniający zarówno skuteczność, wzajemną
identyfikację, skrócony czas realizacji, jak również bezpieczeństwo
komunikacji.
Czym są e-Doręczenia:
- Są
usługą zaufania świadczoną na podstawie rozporządzenia eIDAS i norm
ETSI. Opisują one m.in. kwalifikowane podpisy elektroniczne, pieczęcie
elektroniczne, elektroniczne znaczniki czasu, a także odpowiednie dla
nich certyfikaty.
- Zastąpią korespondencję na Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP).
- Są równoważne prawnie z tradycyjną przesyłką poleconą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
Bezpłatna korespondencja:
- od obywateli i firm do podmiotów publicznych,
- pomiędzy podmiotami publicznymi.
Podmioty
publiczne będą płacić za wysyłkę dokumentów do obywateli, firm i innych
instytucji niepublicznych. Obywatele i firmy będą ponosić koszty
korespondencji, jeżeli nie będzie w niej uczestniczyć podmiot publiczny,
czyli np. między firmami czy między firmą a osobą fizyczną.
Złóż wniosek o utworzenie adresu do e-Doręczeń:
Pierwszym
krokiem jest założenie adresu i wpisanie go do bazy adresów
elektronicznych (BAE). W tym celu – jeśli chcesz korzystać z usługi
e-Doręczeń złóż wniosek o założenie adresu do e-Doręczeń przez Internet
na stronie
https://edoreczenia.gov.pl/registration.
Adres skrzynki e-Doręczeń Urzędu Miejskiego w Bukownie:
AE:PL-57443-28778-GHHCR-33