logo "E-Doręczenia"



Od 30 grudnia 2023 r. administracja publiczna w Polsce zacznie stosować e-doręczenia, które zastąpią m.in. listy polecone w korespondencji z urzędami. Urząd Miejski w Bukownie aktywował już swoją skrzynkę e-doręczeń.

e-Doręczenia to usługa, która umożliwia wysyłkę, odbiór i przechowywanie korespondencji online. Od zwykłej poczty elektronicznej różni się tym, że jest to tak zwana usługa zaufania, a więc gwarantuje bezpieczeństwo i pewność skutków prawnych. Wiadomość wysłana z adresu do e-Doręczeń ma taki skutek prawny jak list polecony za potwierdzeniem odbioru. Od 30 grudnia 2023 r. podmioty publiczne będą zobowiązane komunikować się poprzez usługę e-Doręczeń z adresatami posiadającymi aktywny adres do doręczeń elektronicznych (ADE).

Doręczanie pism drogą elektroniczną staje się nie tylko preferowaną, ale również podstawową i w większości przypadków obowiązkową formą komunikacji podmiotów publicznych w rozumieniu ustawy o doręczeniach elektronicznych. Wejście w życie ustawy i wdrożenie odpowiednich rozwiązań technicznych do świadczenia usług definiuje na nowo zasady wymiany korespondencji elektronicznej pomiędzy podmiotami publicznymi, jak również niepublicznymi oraz z osobami fizycznymi.

Nowe rozwiązania techniczne zastąpią list polecony za potwierdzeniem odbioru. W przypadku posiadania adresu do doręczeń elektronicznych przez adresata pisma, domyślną formą komunikacji z podmiotem publicznym będzie wymiana korespondencji za pomocą publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego. W konsekwencji wymiana korespondencji w ramach nowych usług pozwoli załatwiać sprawy urzędowe drogą elektroniczną, w sposób zapewniający zarówno skuteczność, wzajemną identyfikację, skrócony czas realizacji, jak również bezpieczeństwo komunikacji.

Czym są e-Doręczenia:

  • Są usługą zaufania świadczoną na podstawie rozporządzenia eIDAS i norm ETSI. Opisują one m.in. kwalifikowane podpisy elektroniczne, pieczęcie elektroniczne, elektroniczne znaczniki czasu, a także odpowiednie dla nich certyfikaty.
     
  • Zastąpią korespondencję na Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP).
     
  • Są równoważne prawnie z tradycyjną przesyłką poleconą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.

Bezpłatna korespondencja:

  • od obywateli i firm do podmiotów publicznych,
  • pomiędzy podmiotami publicznymi.

Podmioty publiczne będą płacić za wysyłkę dokumentów do obywateli, firm i innych instytucji niepublicznych. Obywatele i firmy będą ponosić koszty korespondencji, jeżeli nie będzie w niej uczestniczyć podmiot publiczny, czyli np. między firmami czy między firmą a osobą fizyczną.
 

Złóż wniosek o utworzenie adresu do e-Doręczeń:

 
Pierwszym krokiem jest założenie adresu i wpisanie go do bazy adresów elektronicznych (BAE). W tym celu – jeśli chcesz korzystać z usługi e-Doręczeń złóż wniosek o założenie adresu do e-Doręczeń przez Internet na stronie https://edoreczenia.gov.pl/registration.
 
Adres skrzynki e-Doręczeń Urzędu Miejskiego w Bukownie:

AE:PL-57443-28778-GHHCR-33