Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Bukowno
za 2022 rok
Cel sporządzenia analizy:
Niniejsza
analiza stanowi roczną analizę stanu gospodarki odpadami komunalnymi na
terenie Gminy Bukowno. Została opracowana w celu weryfikacji możliwości
technicznych i organizacyjnych Gminy Bukowno w zakresie gospodarowania
odpadami komunalnymi.
Analiza
obejmuje okres 2022 roku i zakres przedmiotowej analizy pokrywa się z
rocznym sprawozdaniem z realizacji zadań z zakresu gospodarowania
odpadami komunalnymi za 2022 rok przekazanym Marszałkowi Województwa
Małopolskiego oraz Małopolskiemu Inspektorowi Ochrony Środowiska.
Podstawa Prawna:
Analizę
sporządzono na podstawie art. 3 ust. 2 pkt 10 ustawy z dnia 13 września
1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t. j. Dz. U. z
2022 r. poz. 2519 z późn. zm.).
Na
podstawie sprawozdań złożonych przez podmioty odbierające odpady
komunalne od właścicieli nieruchomości, podmioty prowadzące punkty
selektywnego zbierania odpadów komunalnych oraz rocznego sprawozdania z
realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz
innych dostępnych danych wpływających na koszty systemu gospodarowania
odpadami komunalnymi Burmistrz Miasta przedstawia analizę stanu
gospodarki odpadami komunalnymi obejmującą:
Charakterystyka systemu gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy Bukowno:
Właściciele nieruchomości z terenu Gminy mają możliwość selektywnego zbierania odpadów "u źródła" (bezpośrednio na terenie nieruchomości).
Selektywna zbiórka odpadów odbywa się w systemie workowym (pojemnikowym):
- worek/ pojemnik w kolorze żółtym – z przeznaczeniem na odpady z metali, w tym odpady opakowaniowe z metali, odpady z tworzyw sztucznych, w tym odpady opakowanie z tworzyw sztucznych oraz odpady opakowaniowe wielomateriałowe,
- worek / pojemnik w kolorze niebieskim – z przeznaczeniem na odpady z papieru w tym tekturę, odpady opakowaniowe z papieru i odpady opakowaniowe z tektury,
- worek/ pojemnik w kolorze zielonym – z przeznaczeniem na odpady ze szkła, w tym odpady opakowaniowe ze szkła,
- worek/ pojemnik w kolorze brązowym – z przeznaczeniem na odpady ulegające biodegradacji, ze szczególnym uwzględnieniem bioodpadów.
Worki/
pojemniki w kolorze czarnym przeznaczone są na pozostałe odpady
(niesegregowane/ zmieszane) po wysegregowaniu ww. frakcji.
Odpady
niesegregowane (zmieszane) odbierane są z zabudowy jednorodzinnej dwa
razy w miesiącu, natomiast z zabudowy wielorodzinnej według faktycznych
potrzeb jednak nie rzadziej niż dwa razy w tygodniu.
Odpady
zbierane selektywnie (oprócz odpadów ulegających biodegradacji)
odbierane są z zabudowy jednorodzinnej jeden raz w miesiącu, z zabudowy
wielorodzinnej według faktycznych potrzeb jednak nie rzadziej niż co dwa
tygodnie.
Odpady
ulegające biodegradacji odbierane są dwa razy w miesiącu z zabudowy
jednorodzinnej, a z budynków wielorodzinnych według faktycznych potrzeb
nie rzadziej niż trzy razy w tygodniu w okresie letnim (kwiecień –
październik) i jeden raz w tygodniu w okresie zimowym (listopad –
marzec).
Dodatkowo
mieszkańcy mają możliwość oddawania odpadów wielkogabarytowych, mebli,
zużytych opon, sprzętu elektrycznego i elektronicznego dwa razy do roku
(na zasadzie wystawki, wiosną i jesienią) lub na bieżąco w Punkcie
Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych w Bolesławiu przy ul.
Osadowej 1.
Stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od właścicieli nieruchomości zamieszkałych wynosiła na koniec 2022 roku 30,00 zł od każdej osoby zamieszkującej daną nieruchomość, która nie posiada kompostownika i 27,00 zł od każdej osoby zamieszkującej daną nieruchomość, która posiada kompostownik.
Ustala
się podwyższoną stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów
komunalnych w sposób selektywny, w wysokości 60,00 zł miesięcznie za
każdego mieszkańca zamieszkującego na nieruchomości.
Opłata
za gospodarowanie odpadami komunalnymi pochodzącymi z nieruchomości, na
których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne
(zbierane w sposób selektywny, niezależnie od ich frakcji) na koniec
roku wynosiła:
a) za pojemnik o pojemności 60 l - 4,99 zł z segregacją, 9,98 zł bez segregacji
b) za pojemnik o pojemności 80 l - 6,65 zł z segregacją, 13,30 zł bez segregacji
c) za pojemnik o pojemności 120 l - 9,98 zł z segregacją, 19,96 zł bez segregacji
d) za pojemnik o pojemności 240 l - 19,96 zł z segregacją, 39,92 zł bez segregacji
e) za pojemnik o pojemności 1100 l - 91,48 zł z segregacją, 182,96 zł bez segregacji
f) za pojemnik o pojemności 7000 l - 582,17 zł z segregacją, 1164,34 zł bez segregacji
g) W przypadku nieruchomości, na której znajdują się domki letniskowe, lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, ustala się ryczałtową stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za rok, liczoną od każdego domku letniskowego na nieruchomości lub od innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, w wysokości 191,90 zł.
W
przypadku nieruchomości, na której znajdują się domki letniskowe, lub
innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe,
jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów
komunalnych w sposób selektywny, ustala się ryczałtową stawkę
podwyższonej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za rok,
liczoną od każdego domku letniskowego na nieruchomości lub od innej
nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, w
wysokości 383,80 zł.
Możliwości przetwarzania (niesegregowanych) zmieszanych odpadów komunalnych, bioodpadów stanowiących odpady komunalne oraz przeznaczonych do składowania pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu biologicznego przetwarzania (niesegregowanych) zmieszanych odpadów komunalnych:
Zgodnie
z ustawą z dnia 14 grudnia 2012 o odpadach jako przetwarzanie rozumie
się procesy odzysku lub unieszkodliwiania, w tym przygotowanie
poprzedzające odzysk lub unieszkodliwianie.
Możliwości
przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych związane są z ich
zagospodarowaniem w poszczególnych instalacjach do odzysku (głównie
instalacje mechaniczno – biologiczne przetwarzania odpadów komunalnych)
lub unieszkodliwiania (głównie składowanie odpadów na składowiskach).
Gmina
Bukowno objęła systemem odbierania odpadów komunalnych nieruchomości
zamieszkałe i w części niezamieszkałe. Podmiotem odbierającym odpady
komunalne od właścicieli tych nieruchomości z terenu Gminy Bukowno jest
Zakład Gospodarki Komunalnej „Bolesław” Sp. z o.o. w Bolesławiu, ul.
Osadowa 1 (pozostałe nieruchomości niezamieszkałe obsługiwane są przez
podmioty wpisane do Rejestru Działalności Regulowanej). Na terenie Gminy
nie ma możliwości przetwarzania, odzysku lub unieszkodliwiania odpadów.
Odpady odbierane przez Zakład Gospodarki Komunalnej „Bolesław” Sp. z
o.o. trafiają na następujące instalacje:
-
Instalacja do mechaniczno – biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych ul. Osadowa 1, 32-329 Bolesław,
-
Kompostownia odpadów organicznych, ul. Osadowa 1, 32-329 Bolesław,
-
Składowisko odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne, ul. Osadowa 1, 32-329 Bolesław.
Koszty poniesione w związku z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych:
Na
koszty poniesione w związku z odbieraniem, odzyskiem i
unieszkodliwianiem składają się koszty związane z odbiorem odpadów
komunalnych zebranych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych i
niezamieszkałych, transportem instalacji, koszty odzysku czy
unieszkodliwienia oraz koszty obsługi systemu gospodarowania odpadami.
Łączne koszty poniesione w 2022 roku wyniosły 3 019 327,09 zł.
Liczba mieszkańców:
Liczba mieszkańców Gminy Bukowno na koniec 2022 roku wynosiła 9383 (wg danych meldunkowych).
Z
deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
złożonych przez mieszkańców Gminy Bukowno wynika, że systemem zbiórki
odpadów komunalnych objętych zostało 8428 mieszkańców (dane na dzień
31.12.2022 r.).
Różnica
w podanej liczbie mieszkańców wynika z m. in. z faktu, że wielu uczniów
i studentów kontynuuje naukę poza miejscem stałego zameldowania,
przebywania poza terenem Gminy (zatrudnienie poza miejscem zameldowania)
jak również zamieszkania na terenie innej gminy, gdzie złożono
deklarację.
Rozbieżności pomiędzy liczbą osób zameldowanych, a faktycznie zamieszkałych na terenie Gminy Bukowno są stale weryfikowane przez pracowników Miejskiego Zakładu Gospodarki Komunalnej w Bukownie.
Ilość odpadów komunalnych wytwarzanych na terenie Gminy:
Odpady zebrane i odebrane z terenu Gminy Bukowno zarówno z nieruchomości zamieszkałych jak i niezamieszkałych w 2021 roku [Mg]:
15 01 06 Zmieszane odpady opakowanie: 332,6400
16 01 03 Zużyte opony: 23,3000
17 01 02 Gruz ceglany: 11,7400
17 01 07 Zmieszane odpady betonu, gruzu ceglanego, odpadowych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia inne niż wymienione w 17 01 06: 64,9000
17 06 04 Materiały izolacyjne inne niż wymienione w 17 06 01, 17 06 03: 0,5600
20 01 01 Papier i tektura: 92,5000
20 01 02 Szkło: 182,2600
20 01 32 leki inne niż wymienione w 20 01 31: 0,4200
20 01 35* Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21 i 20 01 23 zawierające niebezpieczne składniki: 4,5320
20 01 36 Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21, 20 01 23 i 20 01 35: 1,9580
20 01 39 Tworzywa sztuczne: 0,4800
20 02 01 Odpady ulegające biodegradacji: 427,5900
20 02 03 inne odpady nieulegające biodegradacji: 42,8400
20 03 01 Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne: 2492,2100
20 03 07 Odpady wielkogabarytowe: 220,8200
RAZEM: 3821,5400 Mg
Odpady zebrane w Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych [Mg]:
16 01 03 Zużyte opony: 0,9400
17 01 01 Odpady z betonu oraz gruz betonowy: 44,8200
17 01 07 Zmieszane odpady betonu, gruzu ceglanego, odpadowych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia inne niż wymienione w 17 01 06: 6,0200
20 01 36 Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21, 20 01 23 i 20 01 35: 0,0200
20 02 01 Odpady ulegające biodegradacji: 27,9600
20 03 07 Odpady wielkogabarytowe: 47,0600
RAZEM: 126,8200 Mg
Zgodnie
z zapisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, gminy
zobowiązane są do osiągnięcia odpowiednich poziomów recyklingu i
przygotowania do ponownego użycia niektórych frakcji odpadów
komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła, poziomów
recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami
innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz
poziomu ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji
przekazywanych do składowania.
Poziomy osiągnięte w 2022 r.:
-
Poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia niektórych
frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i
szkła: 26 %.
Wnioski:
Na
podstawie zebranych danych można stwierdzić, że system gospodarki
odpadami komunalnymi na terenie Gminy Bukowno, uwzględniając obecne
uwarunkowania, funkcjonuje prawidłowo. System działa zgodnie z
obowiązującymi przepisami. Wpływy od mieszkańców z tytułu tych opłat w
całości pokrywają koszty realizacji systemu.
Mieszkańcy
Bukowna mają możliwość oddawania odpadów do Punktu Selektywnego
Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK) zlokalizowanego przy składowisku
odpadów w Ujkowie Starym (przy granicy administracyjnej Gminy Bukowno).
Gmina
Bukowno w 2022 roku spełniła wymagania określone przez ustawodawcę w
zakresie poziomu recyklingu i przygotowania do ponownego użycia
niektórych frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw
sztucznych i szkła.
Zadaniem Gminy na lata kolejne jest dalsze uświadamianie i edukowanie mieszkańców w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi w celu ograniczenia ilości wytwarzanych odpadów komunalnych oraz racjonalnego sortowania odpadów komunalnych w celu osiągnięcia określonych przez rozporządzenie poziomów odzysków i recyklingu odpadów.